הפסקה

סרטים ודברים אחרים

1944 – Double indemnity

מומלץ 1944 – Double Indemnity שיפוי כפולBilly Wilder

בילי ווילדר ידוע בעיקר בגלל הקומדיות הנהדרות – או, איזה נהדרות, מדהימות – שלו. אך כאן הוא מגיש לנו פילם נואר – ברמה הגבוהה ביותר שיש. נאוף, שחיתות, רצח.  double indemnity 1סיפור נפלא שבמקור של ג'יימס קיין מ- 1935 שנכנס לאסופת סיפורים שלו ב-1943בשםThree of a kind . ספרים לא מעטים של ג'יימס קיין הפכו לסרטים נהדרים (למשל הדוור מצלצל פעמיים, Ossessione של לוצ'ינו וויסקונטי). התסריט לסרט נכתב ע"י בילי ווילדר עצמו (שעסק לא רק בבימוי סרטים אלא גם בכתיבת תסריטים – למשל Bluebeard's Eighth Wife ונינוצ'קה עבור ארנסט לוביטש, וגם רוב התסריטים לסרטים הטובים שלו עצמו) וסופר הבלשים הנודע ריימונד צ'נדלר (שיצר דמות הבלש פיליפ מרלו המפורסמת, שמה לעשות, גם היא הופיעה במספר לא קטן של סרטים טובים)  (עוד השראה שיצאה משיתוף הפעולה של צ'נדלר ווילדר הוא הסרט סוף שבוע אבוד שווילדר יצר מאוחר יותר והוא על סופר אלכוהוליסט – לצ'נדלר היו בעיות שתייה קשות). בקיצור – הסיפור חייב להיות פצצה אם לשפוט עפ"י הדמויות המעורבות ביצירתו – והוא אכן כזה.

מדובר בנושא של ביצוע רצח בגלל אהבה ורדיפת בצע – סוכן ביטוח מתאהב בבחורה וביחד הם מתכננים לרצוח את בעלה. בתפקיד הפם פטאל – ברברה סטנוויק הנפלאה. למעשה כל הצוות שיחק פשוט נפלא בסרט מותח זה. הסגנון הביצוע התאורה הצילומים – פשוט אין מילים. אני גם אוהב את הקטע שהסרט מסופר ע"י קול ברקע (הטכניקה הזו חזרה גם בסרט אדיר אחר – בלייד ראנר) – דבר המאפיין את הז'אנר. ייתכן שהסרט הזה שם את הסטנדרטים והמאפיינים של פילם נואר של מעשיות, מהירות, ניכור, מתח, קול רקע המספר את הסיפור, האור דרך תריסים ווניציאניים, נושא סביב פשע או פושעים. היו גם ניסיונות לחכות את הסרט עצמו, כחום הלילה הוא אחד מהם.

double indemnity 3

הסיפור עצמו למעשה מבוסס על מיקרה אמיתי שאירע ב-1927, כאשר רות שניידר, עקרת בית ניו-יורקית, ביטחה את בעלה ב-$48,000 וגם שיפוי כפול, ואז שכנעה את המאהב שלה ז'אד גריי, סוכן נסיעות, לרצוח אותו. הם נתפסו בסופו של דבר והוצאו להורג בשל המעשה. ד"א עיתונאי אחד הגניב מצלמה להוצאה להורג וצילם את רות בכיסא חשמלי. התמונה הייתה אחת המפורסמות בשנות ה-20 (גם מקרה עיתונאי זה זכה לעיבוד קולנועי – אך זה סיפור אחר לגמרי)

בהתחלה לסרט היו קצת בעיות עם הצנזורה בהוליווד שלא אהבה את החוסר מוסריות של הסרט. הסיפור במקור התפרסם בהמשכים בעיתון ב- 1935 וקיין ניסה למכור את הזכויות שלו להוליווד לאולפנים שונים שמייד היו מעוניינים. אך הצנזורה אז פסלה את הסרט. לאחר שיצא לדפוס מחדש ב-1943 ביקשו עוד הפעם להוציא את הסיפור כסרט. הצנזורה שוב פסלה, אך הפעם בהוליווד התעקשו והגישו טיוטות לשינויים, וזה איך שהוא עבר את הצנזורה. והסרט אמנם יצא לדרך, אך דאגו לכך שלא יזכה בשום פסלון, למרות שהיה מועמד לכמה וכמה, וגם היה ראוי כמובן.

אני מאוד אוהב את הסרט, למעשה אני תמיד מודד אם הסרט הפילם נואר זה או אחר הוא טוב לפי סרט זה. הסרט מתחיל במילים מאת הגיבור "הרגתי אותו בגלל הכסף, וגם בגלל האישה. לא קיבלתי הכסף, ולא קיבלתי את האישה" ומסתיים במילותיו של הגיבור "אני אוהב אותך גם". פשוט גדול.

(אפשר לפתוח את הדיון – האם באמת הם הרגו בגלל הכסף? לא השתכנעתי. האם הם אהבו אחד השני? לא השתכנעתי. הסרט טעון במיניות כבושה, שלא ניתן היה להראות על המסך בגלל הצנזורה. אז האם התאווה היא שסובבה את כל אשיות השכל הישר עד כדי רצח? אך זה דיון שאולי מתאים לסרט אחר. צריך פשוט לצפות בסרט נהדר זה.)

double indemnity 2

?ומה אתם חושבים

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: