הפסקה

סרטים ודברים אחרים

…from "The book of disqueit", 163…

הכל מגוחך. הלה מקדיש את חייו לצבירת כסף שהוא שומר, ואין לו ילדים להוריש להם אותו ואף לא תקווה ששמים כלשהם ישמרו בשבילו מידה של נצחיות לאותו כסף. חברו משקיע את עצמו בהשגת תהילה שתהיה לו לאחר מותו, אך אינו מאמין בהישארות הנפש שהיתה מאפשרת לו להתוודע לתהילתו. ואילו האחר מכלה את עצמו כדי להשיג דברים שלמעשה, הוא אינו אוהבם. ויש עוד אחד ש…

יש מי שקורא כדי לדעת, ואין בכך תועלת. חברו משתעשע כדי לחיות, ואין בכך תועלת.

-אני נוסע בחשמלית ומתבונן באיטיות, על-פי הרגלי, בכל פרטי האנשים שיושבים לפני. בשבילי, הפרטים הם דברים מוחשיים, קולות, משפטים. שמלה זו של הבחורה שיושבת מולי. אני מפרק את השמלה לבד שממנה היא מורכבת, לעבודה שהושקעה בתפירתה – שכן אני רואה אותה כשמלה ולא כבד – והרקמה העדינה שמקיפה את הצוואר נפרדת לי לצמת חוטי המשי, שממנה רקמו אותה, ולצדה עבודת הרקמה שהושקעה. ומיד, כבספר יסוד בכלכלה מדינית, נפרשים מולי בתי-החרושת ושלבי העשייה: בעת-החרושת שבו נעשה האריג; בית-החרושת שבו נעשתה צמת החוטים בגוון כהה יותר, שבעזרתם מקשטים את שולי הצווארון בדוגמאות מסולסלות; ואני רואה את המחלקות בבתי-החרושת, את המכונות, את הפועלים, את המעצבים; עיני פונות פנימה וחודרות למשרדים, אני רואה את המנהלים שדואגים להיות נינוחים, אני עוקב בספרים אחר הנהלת החשבונות של כל זאת; אך בכך לא תם הכול: אני רואה, הרחק יותר, את חיי הבית של אלו שחיים את חייהם החברתיים בבתי-החרושת הללו ובמשרדים … כל העולם נפרש מול עיני רק מפני שמולי נמצאים, תחת צוואר שחום, שמצדו האחר הוא בעל פנים שאיני יודע מה הם, קישוטים ירוקים ובלתי אחידים על גבי הירוק הבהיר של השמלה.

כל החיים החברתיים נחים מול עיני.

מעבר לכל זאת, אני חש מראש את האהבות, את רגעי הקרבה, את הנפש של כל אלו אשר עובדים כדי שאשה זו תהיה לפני בחשמלית, ושתישא סביב צווארה הגשמי פרט שולי מעוגל: חוטי משי בירוק כהה רקומים על גבי ירוק פחות כהה.

אני הלום מפרטים. מושבי החשמלית, העשויים שתי וערב של קש קשה ועדין, נושאים אותי לאזורים רחוקים, ומכפילים את עצמם בפני בתעשיות, פועלים, בתים של פועלים, חיים, מציאויות, הכול.

אני יוצא מן החשמלית מותש ומטושטש. חייתי את החיים כולם.

פרננדו פסואה, ספר האי-נחת, 163

תגובה אחת ל-“…from "The book of disqueit", 163…

?ומה אתם חושבים

