הפסקה

סרטים ודברים אחרים

1953 – Tales of a Pale and Mysterious Moon After the Rain

מומלץ 1953 – Ugetsu Monogatari Tales of a Pale and Mysterious Moon After the Rain – Kenji Mizoguchi

Star 9

 

ugetsu 1

זהו סיפור על רוחות רפאים. מבחוץ ומבפנים. איך שאובססיה גברית הורסת חיי נשותיהם, ואיך המלחמה – מבחוץ ומבפנים – שורפת כל מה שהיה.

זהו סיפור רפאים. ממוקם במאה השש עשרה, הסרט הוא בעקבות שני סיפורים מאוסף של תשעה של הסופר אואדה אקינריסיפורי אור ירח וגשם מ-1776. השם ugetsu ביפנית זה u הוא גשם ו-getsu הוא ירח. בהקדמה לאוסף הסיפורים מסופר על לילה עם ירח ערפילי לאחר גשם. מכאן תרגום שם הסרט. לאחר ירח כזה הופעת רוח רפאים נראית כדבר מה טבעי לגמרי.

הסיפור הוא דרמה על שני גברים, אשר אובססיביים לגבי החלומות שלהם – האחד רודף בצע והאחר רוצה להיות סמוראי בכל מחיר. ובסופו של יום, הרדיפה האובססיבית שלהם אחר החלומות שלהם הורסת את חייהן של נשותיהן. קצת קשה להתפעל מהסרט מבלי לספר חלק מהעלילה. הבחור החמדן הרודף אחר הכסף הוא קדר המוכר את סחורתו, ובמקום להיות עם משפחתו בתקופה של מלחמה אשר רוחשת בסביבת כפרו, הוא כל הזמן מחפש רווחים וכך מתגלגל אל הישוב הגדול. שם הוא פוגש את הגבירה וואקאסה אשר מפתה אותו להתחתן איתה. בהמשך מתברר שהקדר נפל מלכודת לרוח הרפאים, שמתה בצעירותה מבלי לדעת אהבה, ועכשיו מנסה את מזלה ( את רוח הרפאים של הגבירה וואקאסה משחקת מצ'יקו קיו היפה, אשר הופיעה בעוד יצירת מופת יפנית שלוש שנים קודם לכן – ראשומון של אקירה קורוסאווה.). בינתיים חברו בדרכי תרמית נהיה סמוראי. אך אישתו שנזנחה על ידו נאנסת ע"י חיילים ועובדת עכשיו כגיישה, וכך הוא פוגש אותה שוב כשהוא, הסמוראי, וכמה חיילים פקודים שלו הולכים לבלות בבית זונות. גם אישתו של הקדר נדקרה ע"י חיילים. אחרי שהקדר מחליט לשוב אל ביתו אל אישתו ובנו, הוא פוגש אותה בבית שננטש על ידו, אך למחרת בבוקר הוא לומד שאישתו שהוא פגש היא רוח רפאים.

קנג'י מיזוגוצ'י, במאי יפני שאהב פרפקציוניזם, צוטט אומר כך לתסריטאי הבית שלו (על פי וויקיפדיה):

בין אם מקור המלחמה במניעיו האישיים של השליט, או מקורה נוגע לעניין הציבור – איך האלימות, במסווה של מלחמה, מייסרת את ההמונים מבחינה פיזית ורוחנית – אני רוצה להדגיש את זה כהנושא המרכזי של הסרט

 הנושא שהבמאי הדגול התכוון שיהיה מרכזי, אמנם שם במרכז, אך לאור העלילה הוא מהווה כסביבה, בו לנושא האובססיה האישית יש את המחיר שלה – אתה רודף אחר רוחות רפאים, אתה תגמור כמוהם.

הסרט הוא דוגמא לכך שיש יצירות אומנות אשר התוכן והנושא וגם סגנון היצירה הם לא נפרדים והאחד הוא השני. סגנון הסרט הוא מן היפים ביותר שאפשר לראות על המסך – הוא מיסתורי, הוא דינמי, הוא מלא בתמונות נהדרות ושופע בעושר השפה והביטוי.ugetsu 2 גם אם יהיו אנשים שיפקפקו בגדולת הסרט, גם הם וודאי יודו שזהו סרט רוחות הרפאים היפה ביותר שנוצר. אם לא ברור עד עכשיו – אז זה לא סרט אימה עם רוחות רפאים כפי שמקובל ליצור בקולנוע המערבי – אלא סרט כמיהה ואהבה אחר רוחות הרפאים החמקמקים אשר כפי שהן רודפות אותנו, כך אנו רודפים אחריהן – וכך תפישת המציאות זזה אצלנו מהעולם מלא האלימות הסובב אותנו אל עולם החלומות שאליו אנו נכספים. כמובן שגם פירוש נוסף נמצא כאן – גבר הנוטש את חייו הרודף בצע וחלומות באספמיה, בחושבו שיחזור לחייו הקודמים כאשר ישיג את מבוקשו, בסופו של דבר חוזר לרוח הרפאים כי חייו הקודמים נהרסו ברגע שהוא הפך את גבו אליהם. זאת כנראה גם הייתה הכוונה המוסרית של אואדה אקינרי כאשר כתב את הסיפור הזה על הקדר (הבית באחוזה). וכמובן אפשר גם להתענג על סיפור הפשט שמדובר על רדיפה אחר החלומות ורגשות ותאוות אנושיים המעורבים במהלך הסיפור.

קדימון: https://www.youtube.com/watch?v=ecTMsz_KDIE

מודעות פרסומת

?ומה אתם חושבים

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: